Na mocy art. 23 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, posiadacze pojazdów mechanicznych obowiązani są zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC. Niedopełnienie lub uchylanie się od tego obowiązku wiąże się z określonymi prawem konsekwencjami.
Warto dodać, że na podstawie art. 84 ust. 2 nadmienionej ustawy, kontrolę obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych obowiązane są przeprowadzić:
- Policja,
- organy celne,
- Straż Graniczna,
- organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów,
- Inspekcja Transportu Drogowego,
a uprawnienia do tego przysługują ponadto:
- Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu,
- innym organom uprawnionym do kontroli ruchu drogowego,
- Inspekcji Ochrony Środowiska.
W przypadku wykrycia, że dana osoba nie zawarła takiej umowy z mocy prawa podlega ona obowiązkowi wniesienia opłaty na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jej wysokość w każdym roku kalendarzowym, zależnie od rodzaju pojazdu, stanowi równowartość od jednej trzeciej do trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Wysokość tej opłaty ustala się również w zależności od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej od 20% należności w przypadku, gdy okres ten nie przekracza 3 dni, poprzez 50% kiedy przekroczenie wskazanego okresu nie przekracza 14 dni, aż do 100% przy przekroczeniu trwającym dłużej niż 14 dni (art. 88 ust. 2 i 3).
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, należy go traktować jako dodatkową wiedzę na temat obowiązującego prawa. Wszelkie kwestie związane dochodzeniem roszczeń należy skonsultować z osobą zawodowo zajmującą się prawem. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji udzielonych w artykule.