FAS, czyli płodowy zespół alkoholowy, to schorzenie będące efektem spożywania przez ciężarną kobietę alkoholu w trakcie ciąży. FAS niesie za sobą wiele utrudnień dla dziecka, powodując zaburzenia rozwojowe, trudności z uczeniem się oraz opóźnienie rozwoju psychoruchowego oraz społecznego i emocjonalnego. Dzieje się tak pod wpływem uszkodzeń, jakich dokonał teratogennie działający etanol, przedostając się przez łożysko w trakcie ciąży.
Poziom intelektu i deficyty pamięci
Obecność ma duży wpływ na funkcjonowanie dziecka, ale także na poziom jego intelektu, jak wynika ze standaryzowanych pomiarów wykonywanych testami IQ. Zakresy w odniesieniu do dzieci zdrowych znacząco się różnią, jednak większość dzieci z FAS pozostaje w granicach normy. Niemniej pewna część dzieci cierpiących na ten zespół ma problemy z uczeniem się, co spowodowane może być deficytami pamięci, które także obserwowane są w FAS – głównie objawiają się pod postacią trudności z przypominaniem sobie słów. Wiąże się to z zaburzeniami koncentracji, a w efekcie z trudnościami w nauce. Stąd też zazwyczaj dzieci ze zdiagnozowanym FAS uczą się w szkole zgodnie z indywidualnie ustalanym programem nauczania, choć obecnie stasowane programy nauczania nie obejmują wszystkich aspektów funkcjonowania dziecka z FAS. Główne problemy, z jakimi zmagają się mali uczniowie oraz nauczyciele, to problemy z czytaniem i wszelkie problemy językowe związane z powiązaniem dźwięku z symbolem. Trudności w uczeniu się matematyki objawiające się z kłopotami z uświadomieniem sobie pewnych pojęć, takich jak „czas”, „pieniądz”, problemy z logicznym powiązaniem przyczyny i skutku. W przedmiotach przyrodniczych także pojawiają się trudności, głównie ze względu na fakt nieumiejętności przyjęcia pewnych ogólnych zasad i reguł panujących w świecie przyrody. Innym aspektem, zarówno szkolnym, jak i ogólnorozwojowym, jest sprawność fizyczna – zaburzenia mogą pojawić się w koordynacji psychoruchowej czy też w motywacji [1].