Reklama:

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

mgr Dorota Caputa-Stępień

Ten tekst przeczytasz w 5 min.

Przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka

Pantherstock

Dziecko na basenie

Aby zapoznać się z rozwojem dziecka oraz metodami jego badania należy przybliżyć sobie pojęcia charakteryzujące rozwój. Harmonijny, nieharmonijny, okresy oraz wiek rozwoju – te niewiadome wyjaśnia poniższy artykuł rozpoczynający cykl o rozwoju dziecka.

Reklama:

O związku psychiki i motoryki dowiadujemy się z analizy patologicznych przypadków chorych. Niedorozwój umysłowy zawsze przebiega równolegle z opóźnieniem rozwoju ruchowego, a przejawy zaburzenia motoryki bywają dla rodziców sygnałem upośledzenia umysłowego dziecka. Trudności w czytaniu czy pisaniu wskazują rodzicom nieharmonijny rozwój dziecka. Dlatego też w kierunku diagnostyki i terapii zarówno motoryka, czyli poruszanie się dziecka jak i psychika, czyli intelekt powinny być brane pod uwagę.

Rozwój psychomotoryczny dziecka postępuje od urodzenia i określa poziom sprawności psychomotorycznej dziecka, co oznacza, że jeśli dziecko rozwija się prawidłowo, to z chwilą badania metodami psychologicznymi {o których będziemy mówić w następnych artykułach} wiek rozwoju dziecka równa się wiekowi życia młodego człowieka. WR=WŻ.

Przez pojęcie tempa rozwoju rozumiemy szybkość z jaką dokonują się w organizmie człowieka zmiany progresywne. Rozwój dzieci nie zawsze zgodny jest z wiekiem dziecka. Czasami jest przyspieszony, WR>WŻ, lub obniżony WR.

Rytm rozwoju przebiega rozmaicie. Rozwój nieharmonijny to taki, gdy poszczególne sfery rozwoju przebiegają nie w swoim tempie. Np. stwierdzamy opóźnienie sfery ruchowej, podczas gdy inne sfery przebiegają prawidłowo. Rozwój nieharmonijny przebiega wówczas, gdy tempo rozwoju jest ogólnie opóźnione, lecz niektóre sfery rozwoju przebiegają w głębszym stopniu opóźnienia. Na przykład u dzieci opóźnionych umysłowo spotykamy przypadki szczególnie nasilonych trudności w czytaniu, ze względu na głębsze zaburzenia funkcji percepcyjnych.


fot. panthermedia

Inny model rozwoju nieharmonijnego charakteryzuje parcjalne lub fragmentaryczne przyspieszenie rozwoju w jednej sferze, np. mowy czy myślenia.

Ostatni model rozwoju nieharmonijnego charakteryzuje się tym, że jedne funkcje rozwijają się prawidłowo,  inne powyżej rozwoju prawidłowego, jeszcze inne są opóźnione, tzn. WR>

Model rozwoju psychoruchowego dziecka jest badany przez psychologa. Ważne jest żeby nie wypowiadać się tylko o bieżącym stanie rozwoju, ale prześledzić jego dynamikę.
Z powodu czynników chorobowych i środowiskowych tempo rozwoju może być niejednostajne. Niekiedy obserwujemy zastój w rozwoju, przyspieszenie, opóźnienie, cofnięcie się na niższy poziom. Zmiany te mogą mieć charakter trwały lub przejściowy, mogą pojawiać się w różnych momentach życia, jednorazowo lub wielokrotnie, mogą dotyczyć tempa rozwoju lub tylko niektórych funkcji.

POWIĄZANE DYSKUSJE NA FORUM Z KATEGORII Choroby OUN

Uraz aksonalny
Witam. Moja 15letnia córcia została potrącona na pasach. Ma liczne krwiaki, uraz aksonalny, nie budzi się po odstawieniu leków. Czy ktoś miał podobne doświadczenia? Proszę o kontakt. ilonawolos1978@g...
Dziwne
Hej, mam 23. Mam jedną zmianę niespecyficzna w lewym płacie czołowym i tracę wzrok raz albo dwa razy w miesiącu na prawe oko (tylko na jakieś 5 minut). Od czterech dni niepokoją mnie.. nawet nie w...
Udar prawostronny
Moja mama po udarze prawostronnym powtarza nieustannie trzy słowa CZY TO SIĘ COFNIE? PROSZĘ PORATUJCIE.
Stwardnienie zanikowe boczne
Witam czy Pan doktor jest w śnie pomoc jeśli ktoś ma stwardnienie zanikowe boczne?
Wszystko w jednym
Witam 35 lat jestem po pęknięcie teniaka, po wylewie i miałam udar mózgu. Drugiego tętniaka mi zrobili, mam na nim 6 spirala. Do tego robili mi to wszystko przez tętnice udową, po której dostałam ...
Carasil carasid... Pomocy
Witam 36 lat i zmiany w istocie białej mózgu z demielinizacja... Podejrzenia zespół carasil.... Czy ktos cos mial z tym wspólnego
Reklama:
Reklama: